Právě si prohlížíte Jak připravit tisková data?

Jak připravit tisková data?

  • Rubriky příspěvkuTisková data

Chcete si objednat letáky, samolepky či vizitky a připravujete si data sami? Stává se vám, že vám data z tiskárny vrátí, protože jsou připravena ve špatném formátu, písmo není vykřivkované nebo nemají spadávku? Po přečtení našeho článku se tato situace už nikdy nebude opakovat. Vysvětlíme si totiž základní grafické pojmy, určíme si nejlepší formát pro tisk, a hlavně vám poradíme, jak docílit toho, aby vaše objednané produkty vypadaly přesně tak, jak jste si představovali. 

Programy pro přípravu dat

Nejlepší volbou pro přípravu tiskových dat jsou speciální grafické programy z rodiny Adobe. Jedná se například o Adobe Illustrator, Adobe InDesign či Adobe Photoshop. Pokud tisková data budete připravovat v těchto programech, máte jistotu, že všechny níže zmíněné pojmy a nastavení budete moct provést. Další výhodou je možnost nastavení správné velikosti požadovaného produktu (data připravujte vždy v poměru 1 : 1).

TIP: V současné době roste popularita takzvaných „amatérských grafických aplikací, jako je například Canva. Canva je v základní verzi dostupná zadarmo, má však několik omezení. Největším úskalím základní verze je nemožnost zvolit požadovanou velikost souboru. Dávejte si proto dobrý pozor, v jakém formátu tiskovinu potřebujete a jaký formát vám Canva nabízí. 
Kompletní návod na přípravu a stažení správných tiskových dat z programu Canva si můžete zdarma stáhnout po kliknutí na odkaz níže.

Správný formát tiskových dat

Data vždy ukládejte v tiskovém formátu PDF. Tento formát je jediný správný a zobrazuje se na všech zařízeních stejně. NEPOSÍLEJTE nám prosím data ve formátech JPG, PNG anebo TIFF. Tyto formáty jsou bitmapové a bitmapy nelze před tiskem upravovat, měnit jejich velikost nebo hýbat s grafikou. 
Občas se nám stane, že nám klienti pošlou data připravovaná ve Wordu. Takto připravená data nejsou vhodná pro tisk, jelikož Word není grafický program a je vhodný pouze pro textové soubory. Data připravovaná v tomto programu nepřijímáme. 

Barevný model (typu RGB, CMYK, Lab, Pattern) nikdy neměňte. Pokud bude potřeba, změníme si ho před tiskem u nás ve studiu. 

Správný rozměr a rozlišení obrázků

Ideální rozlišení obrázků pro kvalitní tisk je 300 DPI (Dots Per Inch neboli Bodů na palec) při poměru 1 : 1. U menších tiskovin postačí i rozlišení okolo 200250 DPI. Často se nám stává, že zákazníci stahují obrázky z internetu, kde jsou vložena pouze náhledová data, která mají rozlišení 90 DPI a méně. Takové obrázky nejsou vhodné pro tisk a na výsledném produktu budou rozpixelované, neostré a rozmazané. 

Pokud máte obrázek či grafiku namalovanou pomocí vektorů, rozlišení řešit nemusíte. Vektory se totiž mohou zvětšovat, zmenšovat a transformovat bez ztráty kvality. 

práce s textem

Všechny texty musí být převedeny do křivek z toho důvodu, abychom předešli jejich „rozbití či rozsypání“. V případě, že text do křivek nepřevedete, může se stát, že nám při tisku zmizí diakritika nebo celé znaky. Druhou variantou je přidání použitých fontů do PDF.

Při tvorbě grafiky, nepoužívejte font menší než 5 bodů a linky tenčí než 0,1 bodu. Menší a tenčí písmo by nebylo čitelné a mohlo by se stát, že tenké linky úplně zmizí. 

Na obrázku můžete vidět, co se stane s písmem, které je pro tisk příliš slabé. Některé linky v textu (v modrém kruhu) úplně zmizely a text je nečitelný.

TIP: V Adobe Illustratoru lze převést text na křivky velmi jednoduše. Stačí na něj kliknout pravým tlačítkem myši a zvolit možnost Vytvořit obrysy. V InDesignu kliknete v horním menu na volbu Text a opět zvolíte Vytvořit obrysy.

spadávka, ořezové značky a vnitřní okraj

Při přípravě tiskových dat si dejte pozor na dodržení doporučené vzdálenosti mezi grafickými prvky a okrajem dokumentu. Vnitřní okraj by měl mít velikost minimálně 5 mm, z toho důvodu, aby při případné technologické odchylce nedošlo k říznutí do důležitých prvků, jako jsou loga, obrázky nebo texty. 

Pokud chcete mít obrázky, grafiku či pozadí až do kraje tiskoviny, je nutné jim naopak nastavit přesah až do spadu. A co je to vlastně spad či spadávka? Spadávka je oblast kolem čistého formátu, která se při finální výrobě ořízne. Spad se standardně nastavuje na 3 mm z každé strany. Nastavením všech grafických prvků do spadů zabráníte tomu, aby se při finálním ořezu objevila na okrajích vaší tiskoviny bílá linka. 

V neposlední řadě je nutné do tiskového dokumentu přidat ořezové značky. Ořezové značky jsou postranní vertikální a horizontální čáry umístěné v rozích čistého formátu a současně vně hrubého formátu a slouží ke správnému ořezu tiskoviny. 

TIP: Velikost spadávky a vnitřního okraje se dá nastavit při vytváření nového dokumentu v grafických programech. Ořezové značky se naopak nastavují až při finálním exportu do tiskového PDF. 

Špatně připravená data

X Data neobsahují spadávku
X Data neobsahují ořezové značky
X Grafika nerespektuje vnitřní okraj
X Grafické prvky nejsou nataženy na spad

správně připravená data

 Data obsahují spadávku
✓ Data obsahují ořezové značky
✓ Grafika respektuje vnitřní okraj
✓ Veškeré grafické prvky přesahují do spadu

A teď už stačí jen odeslat objednávku

Před odesláním tiskových dat si prosím vždy zkontrolujte, zda splňují všechny výše zmíněné body. Pokud vám data nejdou otevřít, budou pravděpodobně moc velká nebo poškozená. V takovém případě nepůjdou otevřít ani nám. Pokud si s čímkoliv nevíte rady, stačí nám napsat nebo zavolat a my vám rádi pomůžeme a poradíme. Ozvěte se nám.

Kompletní návod na tvorbu tiskových dat jsme pro vás zpracovali do přehledného PDF, které si můžete zdarma stáhnout po kliknutí na odkaz níže.

LUCIE
Marketingová specialistka
Tým Studio DOMINO

Máme toho pro Vás mnohem více..

Pojďte se podívat.

Napsat komentář